Dating spelet har blivit mer social med webbplatser som innehåller Zoosk Facebook-liknande funktioner. Men varför inte utnyttja en av de mest populära aspekterna av att komma - sociala spel - för att göra dating roligare? Det är idén om CupidsPlay, en ny start baserad i Bellevue, Washington som vill utnyttja kraften i spel för att få potentiella matcher tillsammans.
Platsen, som officiellt lanserar onsdag, är designad för att använda sociala spel som en bro för att hjälpa singlar bryta isen. Det är en idé som fortfarande till stor del outnyttjade, men det är vettigt. Sociala spel har en hel del engagemang, är mycket virus och skryta med en bra balans av könen, vilket är nödvändigt för någon dejtingsajt.
"Om man tittar på demografin i sociala spel, det är 54 procent kvinnor, 56 procent singel-och 74 procent sade att de har träffat nya människor i spel," säger grundaren och VD Philip Yuen. "Det är verkligen perfekt för att träffa nya människor."
CupidsPlay inleder med ett tiotal casual titlar, inklusive välkända genrer som jordbruk och restaurang-tema spel. Användare skapa profiler och identifiera den typ av människor de letar efter. Som de spelar spel, publicera de sina framsteg och begäran om hjälp, som andra potentiella matcher kan se. En spelare kan sedan välja att anlita någon annan person eller hjälpa honom eller henne genom att köpa dem en virtuell bra.
Yuen sade målet är att värva sociala och Flash spel beslutsfattare att bygga sina spel ovanpå CupidsPlay, så CupidsPlay är att göra det enkelt för att komma utvecklare att porta sina spel till platsen. Utvecklare kan också köra cross-platform titlar på både Facebook och CupidsPlay. Den attraktion för utvecklare läggs distribution och potential att göra mer pengar via försäljning av virtuella varor. Yuen sade webbplatsen kommer att vara gratis, men användarna kommer att kunna köpa virtuella varor för att hjälpa dem framsteg i spel eller aktie som presenter till andra. Han förväntar medlemmar kommer inte att vara blyg om att köpa varor för att hjälpa potentiella matcher nivå upp. CupidsPlay tar inte en sänkning av den virtuella god försäljning ännu men som kan ändras i framtiden.
Yuen skapades CupidsPlay förra året efter tre år på Amazon (s amzn), som köpt sin mobil betalning start TextPayMe. CupidsPlay stängt en halv miljon i såddfinansiering för två veckor sedan från Clearstone Venture Partners och Yuens gamla chef, Amazon VP Product Michael George. Yuen sade företaget kommer att se att lägga till fler spel, inklusive mer synkron realtid titlar i stället för en spelare sociala spel samt en videochatt tjänst. Han sade CupidsPlay också så småningom kommer att expandera till mobila plattformar också.
Dating världen är trångt med många etablerade aktörer att få konkurrens från mer sociala och mobila sinnade uppkomlingar. Vi ser fler företag ser på grupp-dating idéer för att hjälpa föra samman människor. Men med socialt spelande redan en stor hit, det är inte en dålig idé att integrera dating i mixen. Yuen sa att folk fortfarande kämpar för att slå upp samtal med andra singlar baserat på deras dating profiler. Bygga samtal kring spel kan vara roligare och casual för spelare.
"När jag tittar på profil och titta på ögonfärg och ålder och sedan måste tänka på något kvick att säga, det är inte mycket naturligt eller effektivt, säger Yuen. "Men när du vill prata med en tjej eller kille, och de behöver hjälp med utjämning upp, kan du använda den som en katalysator för att starta samtal."