De kvinnor som visas i webb-annonser för dating site True.com nästan säkert inte behöver leta på nätet för ett datum.
De fyllig och ofta knappt klädd modeller poserar bredvid slagord som â € œItâ € ™ s skönt att vara stygg, är â € putsade över Internet dessa dagar, och är svårt att undvika på den sociala nätverkssajten MySpace.
Delvis på grund av sin provokativa annonser, True.com, baserat i Irving, Tex, har kommit till synes från ingenstans för att bli en av de mest besökta platserna i $ 700.000.000 om året online dating branschen, locka 3,8 miljoner människor förra månad.
Trueâ € ™ s stiga har varit kontroversiell. Företaget har riled konkurrenter som Match.com och Yahoo Personals, som säger att Trueâ € ™ s obildad annonser konflikt med sin högsint lobbyverksamhet och rättsliga insatser. True, som bedriver brottslig bakgrund kontroller av sina abonnenter, är den primära kraften bakom en två-årig kampanj för att få statlig lagstiftarna att kräva att sociala webbplatser framträdande plats om huruvida de utför sådana kontroller.
Sanna säger också att det planerar att stämma en före detta straffånge från Florida i Texas State domstol för brott mot dess villkor för tjänsten genom att gå platsen.
â € OEI vill se till att våra medlemmar har en hälsosam miljö för frieri, sa â € Herb Vest, Trueâ € ™ s 63-årige grundare och vd.
Rivaler ogilla companyâ € ™ s fromhet som ett spel för offentlighet. De menar också att företaget gör den särskilt svårt för användarna att ställa in det $ 49,95-en-månaders tjänst, och att den har en historia av att skapa automatiska meddelanden som verkar vara flirtig â € œwinksâ € från andra användare.
â € œTrue är den kontroversiella barn på Internet dating branschen. De avskydde av alla, â € sa Joe Tracy, utgivare av Online Dating Magazine, en webbplats på branschen.
Mr Vest, en Vietnam veteran med en Texas accent, borstar bort kritiken. â € œIf det fanns en popularitetstävling bland hela befolkningen i USA, jag Sannerligen skulle komma ut i botten av detta, € â han. â € œBut du inte kommer att hindra mig genom att ringa mig names.â €
Sanna gick med fullsatt online dating scen 2004. För att skilja sig från förpackningen, erbjöd sig en mängd personlighet och undersökningar sexualitet. Den hyrs också de uppgifter mäklaren ChoicePoint att utföra bakgrundskontroller av kunder för att säkerställa att de inte hade begått brott tidigare och var inte gifta.
Företaget försökte då att ha lagar som stiftas i flera stater som skulle kräva andra webbplatser för att genomföra bakgrundskontroller eller avslöja att de inte gör det.
Företag som Yahoo, Google och IAC / InterActiveCorp, som äger Match.com, lobbade mot förslaget genom NetCoalition, ett branschmöte. Markham Erickson, den Groupa € ™ s verkställande direktör, sade bakgrundskontroller var verkningslösa, dels för att brottslingar enkelt kan kringgå dem genom att ge falsk information. â € œTheir ursprungliga ljud bita låter bra, men när du kommer över detta, du inser itâ € ™ s helt ogenomförbart, € â han.
Sanna har haft någon större politisk framgång hittills, men backar räkningar att lagstiftare överväger i Florida, Texas och Michigan.
Mr Vest har använt politisk taktik innan. Hans första företag, finansiella företag HD Vest, hjälpte anta lagstiftning i nästan alla 50 stater som tillät certifierade revisorer tjäna provisioner på försäljning av värdepapper. Kritiker som sade flytten skulle påverka ekonomiska råd för revisorer â € "och dra nytta HD Vest, som erbjöd skatt och investeringar vägledning â €" var upphävs.
Mr Vest sålde sitt företag till Wells Fargo för 128 USD miljoner under 2001, därefter drogs till online dating marknaden, med det uttalade målet att återupprätta familjens värderingar. â € OEI tittade på skilsmässor och sa, â € ~ Thatâ € ™ sa massa nonsens. Jag kan göra något åt det, € â € ™ â sa han. Själv genomgick vad han kallade en smärtsam skilsmässa 1991 och har gift om sig.
True.com växte för snabbt under sitt första år och seglade i finansiella svårigheter. I slutet av 2004, Mr Vest, dess primära investerare, permitterad 90 anställda, mer än hälften av sin personal.
Strax efter blev True mer aggressiva, och kön-tema i sin reklam. Medan tomten fortsatte att resa sig som ett säkert sätt hittills, dess annonser visas nu vällustig kvinnor och slagord som â € œCome och få dem medan theyâ € ™ re hot.â €
Nyare True.com videoannonser skildra modeller i underkläder, besvärjande män att besöka True och chatta med dem live webbkameror.
Enligt Nielsen Monitor-Plus, tillbringade True.com $ 52.200.000 under de första 11 månaderna av förra året på webben annonser, mer än dubbelt så mycket som sina konkurrenter spenderas online. (EHarmony, som driver tv-annonser är offline ledaren med $ 110.100.000 i utgifterna.)
Mr Vest sa companyâ € ™ s annons budget fortsätter att expandera. Han sade att bolaget är lönsamt och har 16 miljoner medlemmar, men han avböjde att säga hur många av dem faktiskt betalar företaget, och hur många använder det mer begränsade gratistjänster eller inte längre besöka webbplatsen.
Match.com och Yahoo avböjde att diskutera True.com. Men David Evans, som skriver Online Dating Insider (onlinedatingpost.com), en blogg om branschen, sa konkurrensen var upprörd Sann eftersom dess annons blitz, som innehöll text bundna annonser till dating-relaterade sökord, driver upp annonseringskostnader medan skada industryâ € ™ s rykte.
â € œThey arbetat hårt för att övervinna det stigma som tillhandahåller dessa tjänster, â € sa Evans. â € œAnd True kommer in, griper tag i bly i sidvisningar och driver upp kostnaden för dating sökord på sökmotorer för alla else.â €
I annonskampanjen har också inneburit en del påfrestande invändningar. MySpace-användare har startat fyra grupper på platsen begärde att den skulle avslå True.com annonser. Mr Vest förnekar att hans annonser exploaterande eller semipornographic. â € œWe är mycket medvetna om vårt rykte, € â han. â € œPornography ger perversa, och vi vill inte perversa på vår webbplats. Å andra sidan, kan du ange från mig med fet stil att Sanna är för sex.â €
Annonsen bombmattor har arbetat på ett sätt: förra året, hoppade True till toppen av flera listor över de mest besökta kontaktannonser webbplatser. Enligt comScore Media Metrix, True.comâ € ™ s 3.800.000 besökare i februari var det något bakom Yahoo Dejting och Match.com, men före äldre konkurrenter som eHarmony och Spark Networks, som äger JDate.com och andra webbplatser.
Men True fortfarande betydligt spår dessa spelare i mer betydande kategorier, såsom tid på webbplatsen. Detta tyder på att många användare antingen inte registrera dig för betald medlemskap eller snabbt släppa tjänsten en gång de gör.
Eller åtminstone försöka släppa det. På många Internet forum, online Daters delade skräckhistorier om att försöka säga upp sina True.com konton. True kräver medlemmarna att ringa företaget för att avbryta, men det tycks gå ett extra steg av ibland inte hedra denna begäran.
Preston Roder, en 54-årig spritbutik manager i Mundelein, Illinois, sade han försökte sluta efter en fruktlös årslång medlemskap True.com september förra året men var fortfarande slå till med en rad avgifter under de kommande fyra månaderna.
â € œTrue är ett stort företag, men de kunde sjukvården mindre när du försöker säga, â € sa Mr Roder. â € œThey fick dina pengar så de är färdig med you.â €
Mr Vest sade företaget nyligen reviderade sin politik på inställda flygningar. â € œWe är inte så bra som jag vill vara. Vi har fortfarande ett pågående projekt för att förbättra, € â han.
Webbplatsen har också kritiserats för att generera slumpmässiga â € œwinksâ € â € "branschen sikt för meddelanden av intresse från andra medlemmar. Dan Consiglio, en 49-årig ingenjör från Vancouver, Washington, sade han fick dussintals blinkningar från kvinnor efter registreringen för True, och svarade på många av dem. Han fick bara ett svar, från en kvinna som vänligt upplyste honom om att hon faktiskt inte, blinkade åt honom.
Mr Vest medgav att tjänsten skickar konstgjorda blink, men han sa Användarna har möjlighet att stänga av dem och att de tjänar ett viktigt syfte. â € œWe försöka få folk som annars skulle vara mycket pension eller blyg för att träffa varandra och förälskar sig och har barn, € â han. â € œWe försöker bara göra vårt jobb som en matchmaker.â €
Speed Dating for Dummies