tisdag 1 februari 2011

Dateringen Mål


Genom Meredith Goad

Visste du att om du skickar en snabb tack e-post efter en första dejt, är killen inte troligt att bjuda ut dig igen - trots att han säger att han uppskattar sådana gester?

Och damer, vara medveten om att din dejt är lugnt dimensionering dig som en potentiell framtida mor till hans barn. Men inte du vågar ta upp tanken på att du kanske vill att barnen en dag, eller han sticker dit.

Män talar ofta om hur komplicerat kvinnor. Tja, pot - träffas vattenkokare.

Detta är bara ett par av de insikter som Rachel Greenwald, en dating coach och matchmaker från Denver, pried från manliga hjärnor under 1.000 "exit-intervjuer" med killar som aldrig kallade sina anor.

Greenwald har skrivit två böcker om dating. Den första, "Hitta en man efter 35: Använda vad jag lärde mig i Harvard Business School," blev en internationell bästsäljare som översattes till 23 språk. Den senaste, "ha honom på Hello: bekännelser från 1.000 Guys om vad som gör dem falla i kärlek eller Never Call Back" (Three Rivers Press, $ 14.99), innehåller dating råd det är inte alltid det du vill höra, men är garanterat att öppna dina ögon.

Greenwald, 46, född och uppvuxen i Denver, men bodde i Boston i 12 år, där hon gick Wellesley College och Harvard Business School. Hon tillbringar somrarna i Old Orchard Beach, där hennes morföräldrar en gång ägdes ett motell och hennes mor har nu ett hem.

Greenwald är gift och har tre barn i åldrarna 9, 13 och 15. Hon och hennes man är på väg att fira sin 18 årsdag som de gör varje år - med en trevlig middag på en restaurang Portland. Medan hon är i Maine, kommer hon att visas på One Longfellow torget för att ge några råd om "Min 7 bästa hemligheter att hitta rätt man."

F: Din nya bok är så detaljerade och uppenbarligen mycket väl utforskade. Men ärligt talat, när jag var halvvägs igenom det, kände jag gillar det är ett mirakel att någon får till en relation med tanke på hur många omedelbar antaganden görs om den andra personen. Har du känner så ibland?

A: Jag tror att det sakta har hänt under de senaste åren som online dating har exploderat är att det är denna mentalitet att det alltid finns en bättre matchning bara ett musklick bort. Och så daters "mentalitet har förändrats. Den mentaliteten är nu att de känner det nästan arrogans att det finns så mycket volym därute - så många män, så många kvinnor - att de nu är ute efter att utesluta stället för regeln i. Och så tycker jag det är ett mirakel att någon får tillsammans, men detta är ett nytt fenomen, och det verkligen kommer med den arrogans att det alltid finns någon bättre där ute. Du kan vara på middag eller kaffe med någon, och du kan vara tillbaka på din dator hemma i en timme sortering genom andra singlar.

F: Ni har alla dessa kategorier av kvinnor som du kallar "date-brytare", inklusive The Boss Lady, betet & Switcher, The Park Avenue Princess, The Closer. Fanns det en kategori där du trodde att killarna verkligen var alltför fördömande?

A: Jag tror att både män och kvinnor är alldeles för dömande. Jag tror att vi har kommit att skapa stereotyper så snabbt. Vi har precis så mycket information kastas på oss hela tiden nu genom sociala nätverk och den mängd människor som vi utsätts för, att vår hjärna har för att skapa stereotyper bara att sortera volymen. Så jag klandrar inte någon.

Den kategori som förvånade mig mest, tror jag, var Nr 1, The Boss Lady datum-brytare. Det som var annorlunda än jag hade räknat med var jag tycker att kvinnor går runt med antagandet att män skräms av deras framgång, och i verkligheten är han helt enkelt inte svara på hennes slipande personlighet. Och skalar upp det lagret, det är inte att hon har en slipande personlighet, det är att hon uppträder i en social miljö det sätt hon har blivit belönad i arbetet. Hon är stå upp för sig själv, hon är alltför oberoende, hon är argumenterande, hon är konfrontation, och allt detta är saker som hon har närt och utbildade att göra.

Fråga: Jag tycker det är lite förvirrande också, eftersom du alltid höra killar säga att förtroende är attraktivt för dem, och de vill bara kvinnor att vara sig själva. Men nästan hela din bok består av kvinnor som försöker bara att vara sig själva och ändå männen fortfarande gjort alla dessa felaktiga antaganden, märkning dem något de inte var.

A: Absolut, det är en knepig linje att särskilja vad som är övertygade kontra vad är kanske argumenterande, nästan. Det är väldigt långa intervjuer med dessa män. Det är inte snabb liten konversationer. Så i sonderar vad de egentligen menade med allt vad de sa, de var mycket tydlig när han säger att de vill ha en kvinna som är säker och bestämd och oberoende som också har en mjukare, omhändertagande sidan till henne, en kvinnlig sida. De bara inte vill känna att deras förhållande var samma sak som att vara på kontoret. Även de tuffaste Boss Lady har en mjuk och vårdande sida, hon bara inte visar det först. Hon fick sitt spel ansikte på.

Fråga: Och hela din punkt i boken var, om din råd känns rätt eller inte, det är vad du måste göra för att få till den andra dagen.

A: Just det. Jag vill definitivt inte kvinnor att ändra vem de är eller låtsas vara någon de inte är. Poängen är ungefär sekvens. Sekvensen är nyckeln till det hela, att presentera ditt mjuka och sårbara sida först, eftersom det är feminin energi och män är först dras till feminina energin. Men vad kommer att hålla dem är mer maskulin energi, nästan, gör att du intressant så att du inte bara några arm prydnad.

Fråga: En annan sak som kan vara förvirrande är några av killarna sa att de tyckte att vissa kvinnor var "för snäll", och de ansåg att vara desperat.

A: eller tråkigt.

F: Jag kunde kliva på en hel filosofisk diskussion om vad säger det om vår kultur att om du är "för bra" eller visa någon form av verkligt intresse för en person, de anser att du "desperat"? De kanske bara är en trevlig person. Jag hör att från kvinnor också, du vet?

A: Det är en riktigt viktig punkt som du just gjorde. Detta handlar inte bara om vad män säger om kvinnor. Kvinnor säger samma saker om män. Jag kunde ha skrivit en hel bok som heter "ha henne på Hello" eftersom uppenbarligen detta är inte bara ett kön, men gör man inte köpa böcker om självhjälp de behöver, så kommer förlagen inte publicera dem. Kvinnor frågar mig hela tiden i mina föreläsningar, "varför går du inte talar med män?" Jag skulle om fler än sju av dem skulle lyssna. Alla på den här planeten har lämnat oriktiga antaganden om någon som senare visade osant. Det är vad fokus i boken handlar om: Det är oundvikligt att det första intrycket av dating är missvisande, så vad behöver du göra för att komma förbi denna plats så att du verkligen kan avgöra om någon är rätt för dig eller inte?

Du behöver inte gilla det. Ingen kommer att läsa dessa skäl att män beskriver och säger "Åh, jag verkligen njöt höra att" men det är vad som krävs för att göra anslutningen. Och det är en riktigt hoppfullt budskap, eftersom vad det säger är, "Du vet att sista dagen du var på när han inte ringa tillbaka? Han var inte inte ringa tillbaka till dig eftersom han inte gillar dig. Han fick aldrig känna dig. Så vad behöver du göra för att låta honom se hur riktigt bra du är? "

Q: Vart tog uppföljande e-post sak kommer ifrån, och varför är det dåligt?

A: När jag dejtade, innan e-post, skulle jag inte skriva någon en bokstav eller jag skulle inte kalla en kille att tacka honom, så hela denna skicka någon ett tack SMS eller e-post nästa dag är också mycket nytt. Det var intressant för mig att se att det har liksom brutit den outtalade män och kvinnor kod att mannen har som kvinna. I intervjuerna kom det upp mycket tidigt, där en kille skulle säga till mig, "Vi hade faktiskt en ganska bra dag. Jag gillade henne och det fanns kanske en viss oro om X eller Y, men det var en ganska bra dag. Jag är inte riktigt säker på varför, jag bara aldrig frågade ut henne igen. "

Och jag skulle börja sond som. Tja, du vet, om det var en ganska bra dag, det som sedan hände, efter det? Och oundvikligen en hel del av dessa killar - ungefär hälften av dem - rapporterade att en av de saker som hände sedan var hon skickat honom ett tack SMS eller e-post. Och i samma andetag att män sade, "Ja, det var trevligt. Jag uppskattar det, "de var också beskriva något som var svårt för dem att formulera. De var känslan deflateras, liksom mysteriet hade tagits ut av det eller de i grunden uppfattas det som en stark signal om att hon skulle vilja gå ut igen.

Och som jag började att fråga om det, erkände många av dem de reagerar annorlunda på en kvinna de inte är säker på kommer att säga ja eller nej. De vet inte om hon hade en bra tid eller inte, och en del av deras DNA, tror jag, är kopplad till fullfölja dem som reträtt. Inte för att en kvinna ska vara elak eller nåt sånt, men hon skulle behålla ett litet mysterium och spela lite svårfångad. När du går på en dag och du inte gillar killen och du inte vill se honom igen, har du fortfarande skicka honom ett tack e-post? De flesta kvinnor gör det inte. De skickar bara tack när de vill se honom igen. Det är verkligen en signal om att de vill bli ombedd ut igen. Det är ett illa dolt förklädnad. I poker, kallar du det ett berätta.