söndag 8 juli 2012

Modern Dating, Decoded


Jag hatar kramar och jag har en ny motvilja för Hallmark helgdagar såsom Alla hjärtans dag och årsdagar. Min nyfunna hat mot dessa helgdagar kan rivaliserade endast av pesten. Låt oss bara säga att jag inte gör engagemang just nu. Det mest åtalet sak i mitt liv är min hund. Jag hade svårt tillräckligt med tid att underteckna ett telefon kontrakt förra månaden.

Ja, jag låter som 2012 års post-moderna kvinnan. Jag gör inte fäste - bara en avslappnad krok med stellar "direkt" kommunikation. Jag ska berätta exakt vad jag vill och hur jag vill ha det. Jag har min egen grej att gå och det sista jag vill är obeskrivlig "förhållande" ord för att komma upp.

Men jag pratar ett stort spel och jag vet inte riktigt om jag kan backa upp det. Jag är fräsch ut ur en sju år långt förhållande. Även om "förhållande" egentligen inte fångar vad vi hade. Jag skulle säga livskamrat, men det betyder inte riktigt passar, heller. För alla avseenden, var vi gifte oss. Hade vi valt att bosätta sig i en annan stat, skulle vi ha varit vanligt-law gifta. Inga ringar, inga förslag. Men vi delade ett liv tillsammans: ett hus, en hund, ett motorfordon. Och kommer från föräldrar som skild och omgift två gånger, var detta en stor affär för mig. Jag sa alltid att jag antingen skulle aldrig gifta sig eller aldrig skilt sig. Hittills ser det ut som option man är mitt kall.

Så, hur gör du övergången till dating scenen efter att ha från marknaden för så länge? Vid 29, är dejting mycket annorlunda än 21. Utan komfort college där du träffar nya människor varje dag och dina optioner i det motsatta könet ändras varje kvartal, måste du faktiskt gå in i nya vägar för berättigade ungkarlar.

I en post-online dating samhälle där människor bränns ut på Match eller e-Harmony och du är ständigt översvämmas av sociala nätverk, tror jag enda folk har förlorat konsten att kommunicera på ett mindre tekniskt kunniga sätt. Prövning en berörd part kräver endast ett musklick och jakt Facebook tidslinjer.

Textning tar upp en helt annan mängd osäkerhet. Denna informella sätt att kommunicera tillåter oss att vara opersonliga och försöka tolka vad den andra parten tänker eller säger via ett textmeddelande. Vad jag vill kalla en bakdörr sätt att kommunicera har testat mitt självförtroende vid flera tillfällen till den grad att en dödande 90-minuters hot yoga klassen var det enda som kunde få mig att tänka på tvångsmässigt kontrollera min telefon.

Det suger verkligen att vänta på ett textmeddelande från någon som du inte ens tänkt att gilla. Och vad gör du när du inte får ett svar i den tid du känner att du borde? Har ge dig ledigt upp i samtal, "Så märkte jag att du inte svarar den andra dagen." Ja, just det. Den desperation kan lika gärna vara skriven på min panna. Men det är så mycket lättare att text än plocka upp linjen - så mycket mindre personlig och möjligheten för avstötning verkar inte riktigt så illa eftersom det är helt enkelt tecken på en stor smart telefon skärm.

Och när du faktiskt gör att gå på en dag, hur du döma de sociala ledtrådar när datumet telefon behandlas som ett barn? Vad betyder det när han diskret söker efter e-post eller textmeddelanden? Är samtalet dåligt? Är mina bröst inte stort nog? Finns det spenat i mina framtänder?

Även om jag tror att vara ansluten hela tiden kan vara en stor sak, det finns några allvarliga nackdelar när du kastar anor i mixen. Kanske är det bara det att jag växte upp i en tid då mobiltelefoner var storleken på ett stort block av ost och personsökare var cool. "Hej, är att en personsökare på höften, eller är du bara glad att se mig?" Och jag säger inte att jag inte omfamnar tekniken - jag nu idrotten en iPhone, har en blogg och ens vet hur man hashtag på Twitter. Det är bara det att jag ifrågasätter om vi inser hur mycket det påverkar våra liv, särskilt mellanmänskliga relationer i dating rike.

För att undvika denna värld av sammanblandning med korsningen av teknik, dating och det okända, tänkte jag att jag skulle hålla sig till en "säker" kandidat - en specifik man, en vän, som nyligen hade gått igenom en upplösning av sitt eget . Mannen jag valde var också någon som inte precis passar in i min "typ" vad det nu var, jag förlorade spåret under det senaste decenniet. Låt oss bara säga hans fritidsaktiviteter inte tränar för en halv maraton, mer som maraton "Half Baked" och "Dude, var är min bil." Samtidigt har vi en kvasi-åtagande med sexuell trohet, delar vi inga andra förtroenden . Vi drog upp två viktiga regler i början av denna affär: Inga sleepovers och ingen canoodling. Avsikten med denna inställning skulle hjälpa mig att bli en rätt kvinna (naturligtvis bestämde jag mig för detta ändamål på eget bevåg, men han skulle bli den lyckliga deltagare).

I denna situation skulle jag inleda en mötesplats och jag kunde sparka ut honom efteråt. Jag kan också använda honom för att återupprätta min sexuella förmåga. Jag kunde undersöka saker som jag alltid vågat göra i min gamla relation, men gjorde det inte. Och det var bara ledig. Ingen relation. Ingen grälar promenerar med hunden eller smutsig disk.

De etablerade regler vi inrätta ett par månader sedan över en kopp kaffe i den sena eftermiddagen på en ovanligt varm vinter dag har inte brutits. Men ironiskt nog, vad jag trodde jag ville ut mesta möjliga av honom - säkerhet att vara med en partner som jag litade på och kände bekväm med, som jag åter justeras i dating världen, har förändrats. De saker jag trodde jag skulle sakna minst (den kura ihop sig, frukost nästa morgon eller lata tupplur du glida in efter en trevlig eftermiddag glädje) är just de saker som jag inser att jag saknar mest.

Hogyan Facebook és a Google Killed Blind Dating