fredag 22 januari 2010

Speed Dating för Seniorer


Av Nancy Trejos
Washington Post Staff Writer
Torsdag 22 februari, 2007, B05

Kärlek Evelyn Sturza liv dog två år sedan.

Sedan dess har hon tyckte mycket om dating. "Jag var inte på humör, säger hon.

Igår, iklädde hon en röd pantsuit som hängde löst på henne eftersom hon nyligen hade förlorat 12 pounds om inga socker, inga kolhydrater-diet. Hon bifogade en namnbricka på hennes blus. Hon satt vid ett bord på Rockville Senior Center och väntade på sitt allra första speed dating händelsen för personer 60 år och äldre att börja. "Jag antar att det är dags, säger hon.

Dags för Sturza att träffa dating scenen igen, något hon inte gjort sedan hon träffade sin man 1950. De träffades på en blind date, var gifta i 52 år och fick två döttrar. Dating har förändrats drastiskt sedan dess. Nuförtiden finns det många fler sätt att datum och träffa folk, säger arrangörerna av gårdagens händelse.

"Poängen med detta är inte romantik, säger Lorraine Schack, samordnare av högre sociala tjänster för staden Rockville, om händelsen. "Det är bara sällskap."

Gay Dorn, 76, var ute efter att få vänner. Hon har många vänner i distriktet, där hon tillbringar mycket av sin tid som volontär, men få i staden hon bor i. "Alla mina vänner som bodde i Rockville är död, sade hon.

Frank Braisted, 77, hade hoppats på lite mer än vänskap. En änkling i 10 år, hade han försökt inträda på dating scenen genom att ställa ut medarbetare vid en sparsamhet butik i Rockville. "Jag hade bett dem på lunch, och de hade skäl att inte gå med mig, sade han.

De uppmuntrade honom att gå till speed-dating händelse i stället. Han bar en fluga, en grå tröja väst och en kavaj. "Jag trodde jag man skulle klä upp, sade han.

Sturza, som avböjt att ge sin ålder, sade att hon inte var ute efter att hitta en annan man. Hon sa att hon har en bekväm pension från sina förtjänster som en resebyrå, chef för antikviteter visar och aktiemarknaden aficionado. Hon vill helt enkelt någon som håller henne sällskap. Någon med hjärna. Någon full av äventyr. Och någon som inte är för billig. "Han måste ha hög energi och äventyrslusta och njutning i livet, säger hon.

Schack, moderator, ringde en klocka. De 14 män och 15 kvinnor hade fyra minuter för att prata med varje blivande kamrat innan vi går vidare till nästa. De hade en lista med samtal ämnen. Vart tog du växa upp? Vilken är din favoritfilm? Vilken är den bästa resa du någonsin tagit?

Sturza satt mittemot en nyligen pensionerad 71-årig man vars namn tag identifierade honom som Dan. Jag ser särskilt till människor som, liksom jag själv, är klassisk musik freaks, säger Dan, som inte vill berätta en reporter hans efternamn.

"Jag gillar klassisk musik, men jag är inte ett missfoster. Jag gillar all slags musik," Sturza svarade.

"Jag är också ute efter människor som inte förväntar mig att alla biljetter eller måltider, sade han.

"Du vill att de ska dela? Det låter logiskt, säger hon.

Det ringde igen.

"Comme-ci, comme? En, säger hon med Dan. "Han gjorde helt klart att han inte gillar att betala räkningen."

Vid ett annat bord, Doug King, 87, satt framför Wilma Morgan, 79.

Han bar en röd slips med vita hjärtan på det och en röd tröja.

Hon bar en röd klänning, matchande röda pumps och ett guld anklet.

Han sade att han var från Bronx. Hon sa att hon hade varit i New York.

Han sade att han hade en budget analytiker för den federala regeringen. "Jag är en jack-of-all-handel, sade han med ett skratt.

Hon inte spricka ett leende.

"Do you dance?" frågade hon, den här gången leende.

"Jag gillar att dansa också, sade han. "Utom nu."

Han pekade på sin käpp. Hon såg besviken.

"Det kommer att bli bättre, säger han försäkrade henne. "Det är bara infekterade, säger han med sin vänstra fot.

Hon började leta runt. Det ringde. De var och gått vidare till nästa person.