måndag 8 mars 2010

Truth-in-dating webbplats skiljer fakta från phonies


Mandy Moreno trodde att hon hade hittat killen, titta på hans online dating profil. Särskilt den del där han sa att han ville "hitta rätt flicka.

Så de bestämde möte.

"Jag såg honom komma över gatan," Moreno sa. "Och jag gick," Wow! " Jag vet inte om han var i förnekelse eller om han bara var feminin. Men han var inte vad jag letade efter. Â € | Jag tänkte att vi skulle gå guy-jakt tillsammans. "

Moreno, och andra som har blivit stungen av vilseledande Web profiler, har sett till en webbplats som hjälper separat online fakta från fiktion.

Människor kan skriva recensioner av datum på TrueDater.com (www.truedater.com) och även koppla in en framtida datum för att se om någon annan har postat en kommentar om personen.

Det handlar också om sanning i dating reklam, inte att smutskasta människor, säger Jamie Diamond, en talesman för Los Angeles-baserade företaget.

"Du går igenom din dejt eller översyn recensioner din dejt. Det är inte Bibeln eller Koranen, men det är något för att hjälpa dig, sade han.

Bland de dating webbplatser som kan nås via TrueDater är: American Singles, BlackSingles.com, eHarmony, HotorNot, JDate, Match.com, MySpace, Nerve.com, Planet Out.com och Yahoo Personals.

Allt som behövs är personens profil identifiering eller namn för att se om de har granskats på en webbsida dejtingsajt.

Mer än en halv miljon människor har använt TrueDater sedan Webbplatsen lanserades förra året. "Granskare" uppmuntras att hålla mig till fakta angående ett dater faktiska längd, vikt, ålder och kön. Det finns utrymme för kommentarer, men personal på plats övervaka kommentarer.

"Vi är strikta om vad som pågår i en recension," Diamond sa. "Det är inte ett öppet forum för angrepp eller förtala någon. Vi gjorde en hel del forskning för att avgöra hur vi kan respektera allas personliga information och personliga utrymme."

Något som efterfrågas

Mark Brooks, en oberoende analytiker och konsult till online kontakt branschen, sa han har inte sett något annat som TrueDater.

"Jag tror att det besvarar ett klart behov av online dating marknaden, säger Brooks, som också är redaktör för Personalswatch.com (en industri webbplats för online kontakt) och har arbetat med dating webbplatser Cupid.com, Friendster och Friendfinder.

Brooks sa Friendster tillåter människor att skriv omdömen om ett datum, men den person som granskas måste godkänna det, "så inget negativt blir i."

Han sa en planerad webbplats, "honestyonline, försökte" något liknande TrueDater men tydligen gick för långt unearthing sanningen. "De skickade någon till ditt hem för att ta ett foto, kontrollera din vikt och att bokstavligen dra blod (för en medicinsk profil). Det föll platt."

Brooks sa TrueDater är den typ av webbplats som får folk att tänka mer på sitt rykte, vilket är en ny fråga i online dating. Han säger att ett problem i branschen är att människor tenderar att överdriva, om de inte ren lögn.

"De är några pounds tyngre (i verkliga livet), eller de har en bild med sitt hår fylligare, sade han.

Marcus Frind, grundare av plentyoffish.com, en gratis dating webbplats, sade både män och kvinnor är lika skyldiga när det gäller fudging profiler. "Med kvinnor, det är vikt, för män, det är höjd. En tredje part (gör en bedömning) är det enklaste sättet att gå."

EFTER ÄRLIGHET

Cuban-born Celcilia Alegria av Avenutra, Fla., varit på betyg för Internet går sedan hennes man dog för tre år sedan â € "både att hitta någon att datum och att forska för en bok om online dating. Den 47-årige ger också råd till par på den spanska tv-nätet Telemundo.

Alegria kände sig tvungen att göra en TrueDater recension av en kille från Tampa. Hon trodde att hon hade fått jackpot när hon såg hans bild på nätet.

Men då hon föreslog att de skulle se varandra via webbkamera före mötet. Till en början hade han ursäkt efter ursäkt för att inte komma överens. Alegria berättade slutligen honom att komma på webbkamera eller glömma träffa henne.

"Han sa," OK, men jag ska se annorlunda ut eftersom jag har tandvärk, och mitt ansikte är större. " När jag slagit på Webcam, var han så överviktiga â € "kanske 50 pounds tyngre än hans bild," Alegria sa. "Jag frågade vad som hände." Han bad om ursäkt och sa fotot hade tagits 10 år sedan, och hon sa till honom att han borde uppdatera den.

"Han sa:" Du är såra min värdighet och allt du letar efter är snygg, och jag sa till honom: 'Nej, jag letar efter ärlighet. " "

En annan gång fann Alegria tre olika män som använder ett fotografi av samma tidskrift modell som sin egen. "Fler platser bör be om recensioner, säger hon.

Flesta daters kommer att acceptera en konstruktiv kritik, säger Diamond. "Om du säger att bilderna är 100 pounds sedan och för 10 år sedan, de flesta tar en" Golly, Shucks attityd och inser att de borde ha varit tydligare i sin profil. "

Eric Straus, VD för Cupid.com, säger TrueDater är en "snäll liten nisch, men han var inte säker på hur mycket över områden skulle kunna ändra online dating branschen.

"Jag tycker inte det tillför så mycket till processen, sade han. "Människor tenderar att överdriva, och jag tror det är den typ av djur."

http://www.twincities.com